Obair allamuigh/Rianta
Is éard atá i gceist le hobair allamuigh ná bheith ag obair amuigh san imshaol. Is staidéar áitiúil é rian. D’fhéadfaí é a dhéanamh áit ar bith – taobh istigh nó taobh amuigh. Tá sé bunaithe ar ghníomhaíocht agus d’fhéadfadh sé a bheith ábhartha d’aon ábhar curaclaim. I dTíreolaíocht OSIE eagraítear rian nó siúlóid struchtúrtha chun breathnú ar ghnéithe éagsúla an imshaoil thógtha agus nádúrtha agus chun imscrúdú a dhéanamh orthu. Díríonn sé ar phointí áirithe suime ionas go mbeidh obair allamuigh tarraingteach agus tairbhiúil do dhaltaí agus do mhúinteoirí dá bharr.
Ar mhaithe leis an tsábháilteacht, caithfear dea-chleachtas a léiriú, rud a chuimsíonn pleanáil agus ullmhú agus foinsí féideartha dainséir a aithint (léigh OSIE: Tíreolaíocht – Treoirlínte do Mhúinteoirí lgh 78 agus 79)
Rian a thógáil
|
Sampla d’Obair Allamuigh Scoile |
Acmhainní Riain |
Rian a thógáil
Ullmhaigh
- Roghnaigh 3 nó 4 stop. Bíonn ‘níos lú agus go minic’ níos táirgiúla.
- Bíonn sé níos fearr má tá dearadh an riain ciorclach
- D’fhéadfadh stop a bheith bainteach le hábhar sonrach nó comhtháite le hábhair
- Tá teimpléid agus siombailí rianta ar fáil agwww.trails.ie
- Cuir amach an trealamh a bheidh ag teastáil ag gach stop
Déan
- Rianleabhrán, cárta oibre ag gach stop nó cóipleabhar OSIE.
- Smaoinigh ar na leibhéil éagsúla chumais sa rang nó sa ghrúpa le cinntiú go bhfuil an leibhéal léitheoireachta agus an t-ábhar oiriúnach d’aois agus do chumas.
Déan ina dhiaidh
- Gníomhaíocht sa seomra ranga bunaithe ar thorthaí ... plé, tuairiscí i scríbhinn, obair thionscadail, obair ealaíne, úsáid ICT...
Imscrúdú a dhéanamh ar an timpeallacht áitiúil laistigh d’achar siúil ón scoil
Scoil Nano Nagle, Cluain Dolcáin, Baile Átha Cliath, Rang a Dó
Léiríonn an sampla seo d’obair allamuigh an cumas atá ag formhór na scoileanna imscrúdú a dhéanamh ar a dtimpeallacht áitiúil ar bhealach sábháilte. Is féidir cuid mhór obair allamuigh an-luachmhar a chur i gcrích timpeall na scoile agus a tailte. Mar chuid den ullmhúchán críochnúil, siúladh ar an mbealach roimh ré chun áiteanna a aithint le haghaidh gníomhaíochtaí agus imscrúduithe. Tugtar léarscáileanna, cruinneoga agus scileanna grafacha isteach trí léarscáil ullmhaithe den cheantar a úsáid. Aithníonn na leanaí suíomhanna tábhachtacha ar an léarscáil agus cuirtear lena dteanga spásúil i gcomhthéacs fíorshaoil. Úsáideann grúpa leanaí amháin cairteacha aitheanta duillí chun na duillí a aithint chomh cruinn agus is féidir leo. I measc na mbealaí éifeachtacha is féidir le daltaí a gcuid torthaí sa timpeallacht a thaifeadadh, tá na bealaí seo a leanas:
- Ceamara digiteach a úsáid
- Físcheamara a úsáid
- Líníochtaí breathnadóireachta
- Scór a dhéanamh le linn obair shuirbhé
- Bileoga oibre ullmhaithe a chomhlánú
- Páipéar breise chun cuimilteáin a dhéanamh
Áirítear leis an obair leantach sa seomra ranga an fhaisnéis a bailíodh a thaifeadadh, a anailísiú agus a léirmhíniú agus na torthaí a chur i láthair trí raon meán a úsáid. Is féidir ICT, léarscáileanna, graif agus tógáil samhlacha a úsáid chun na sonraí a chur i láthair. Comhtháthaíonn sé seo go héifeachtach leis an snáithe Matamaitice a bhaineann le léiriú sonraí agus le léirmhíniú sonraí.
-
Daoine a chónaíonn agus a shaothraíonn sa cheantar áitiúil / i gceantar codarsnach in Éirinn
‘Soláthróidh imscrúduithe áitiúla pointe tagartha tábhachtach don leanbh lenar féidir leis/léi áiteanna eile a chur i gcóimheas agus i gcodarsnacht.’ TM Lch 64’. In Imshaolta Daonna, forbraímid tuiscint ar áit agus ar spás trí na fo-aonaid seo a leanas a iniúchadh.
-
Daoine agus pobail: daoine a chónaíonn agus a shaothraíonn sa cheantar
Gnéithe an imshaoil nádúrtha agus daoine: idirchaidreamh idir daoine agus gnéithe nádúrtha an cheantair
-
Lonnaíocht: Éagsúlacht an imshaoil thógtha – tithíocht, scoileanna, monarchana, etc.
-
Daoine i mbun oibre: gníomhaíochtaí eacnamaíocha sa cheantar – feirmeoireacht, turasóireacht, seirbhísí
-
Iompar agus cumarsáid: bóithre, seirbhísí, fuinneamh, cumarsáid
(An Curaclam Tíreolaíochta lch 54-56)
Idir Rang a Trí agus Rang a Sé, ní mór do gach rang tabhairt faoi na nithe seo a leanas:
Staidéar Áitiúil (staidéar ar an gCeantar Áitiúil faoi na fo-aonaid sa snáithaonad)
Cé gur roghnaigh múinteoirí fo-aonaid do gach rang, tá nasc nádúrtha idir na fo-aonaid seo agus ní dhéanfar iad go hiomlán ar leithligh ó chéile.
Staidéar ar cheantar codarsnach in Éirinn
Ba chóir do mhúinteoirí sna ranganna seo suíomhanna a phleanáil agus a roghnú le chéile. Ní mór na roghanna seo a thaifead mar chuid de do phlean don scoil uile.
Áirítear le híoslódálacha sa rannán seo:
Rianta Troscán Sráide
- Rianta Troscán Sráide Naíonán
- Rian Troscán Sráide 1 & 2
- Rian Troscán Sráide 3 & 4
- Rian Troscán Sráide 5 & 6
Rianta OSIE Samplacha
- Rian Matamaitice agus Eolaíochta Samplach
- Rian OSIE Samplach – Naíonáin
- Rian OSIE Samplach – Ranganna Sóisearacha
- Rian OSIE Samplach – Rang a hAon agus Rang a Dó
- Rian OSIE Samplach: Mo Cheantar Féin – Ranganna Sinsearacha
- Rian OSIE Samplach: Tailte na Scoile – Ranganna Sinsearacha
- Rian OSIE Samplach: Tailte na Scoile 2 – Ranganna Sinsearacha